Berusaha Nak Anak?






Lumrah manusia asal berkahwin sahaja,  pasti menginginkan zuriat.  Bagitau saya siapa di sini yang berkahwin tak nak anak?

Oh,  saya nak cerita tentang satu kisah unik teman saya ni.  Beliau ni meniti usia 50-an,  bekas pesakit kanser payudara.  Saya pernah menghadiri majlis perkahwinan anak lelaki beliau.

Katanya,  anak lelakinya itu berusia 25 tahun,  manakala istetinya si pengantin perempuan tu sudah berusia 34 tahun.  Jauh beza umurnya kan.

Dipendekkan cerita,  teman saya memberitahu bahawa menantu perempuannya pernah berjumpa dengan dia.  Segan katanya bahawa umurnya dengan bakal suami jauh bezanya.  Teman saya ni sedih mendengar keluhan si menantu.  Menantu tersebut juga bimbang kot2 ibu mertuanya itu mendesak untuk segera menimang cucu.

Kira macam dia agak rendah diri la agaknya.  Yelah umur dah tiga puluhan. Sedih sekiranya dirinya tidak begitu subur untuk menghasilkan  zuriat.  Manalah tahu kot2 ibu mertuanya tu mendesak ke apa.

Kamu semua tahu apa yang dijawab oleh teman saya ni?  Kata-katanya memang lah satu yang dinamakan words of wisdom. Begini penjelasannya terhadap kebimbangan sang menantunya itu:

Mak terima awak seikhlas hati menjadi menantu.  Tak terfikir di kepala emak ni untuk mendapatkan cucu apabila awak berkahwin dengan anak emak. Ada rezeki  Allah bagi anak,  ada laaa..  Kalau takde rezeki,  takde laa... Ingat awak berkahwin niat awak yang pertama adalah untuk menghalalkan yang haram.  Kalau nak anak untuk bekalkan awak dengan doa bila awak dah takde,  pergi ajalah ke rumah anak yatim.  Mintalah mereka doakan awak.  Insya Allah doa mereka boleh jadi bekal waktu awak di sana kelak.  Doa anak yang soleh tak semestinya  doa anak kandung. Bukan?

Perh.. Itulah pertama kali saya mendengar seorang ibu mertua berkata begitu. Sangat lari daripada cliche masyarakat kita yang memandang zuriat sebagai keutuhan rumahtangga.

Tapi sekiranya korang di luar sana yang mahu berusaha untuk hamil bagi menyambung legasi,  di sini saya saya kongsikan jalannya.

Produk keluaran Shaklee,  melalui Set Hamil mungkin dapat memberi alternatif akan masalah kamu.  Nak try tak. Kamu leh whatsapp  saya.




Pn.  Amera 
(www.wasap.my/60137048475)

Pengedar Sah Shaklee
COD Area :Pontian dan Batu Pahat
Courier Delivery: worldwide

www.amerarosman.blogspot.my

#Shaklee
#Shakleemurah
#Shakleeeffects





No comments:

Post a Comment